مهدی حقیقی کفاش؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ وحید خاشعی؛ رضا هاجری
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل رابطه بین عوامل مؤثر در طراحی شبکه توزیع (DND) در شرکتهای پخش در صنعت مواد غذایی انجام شدهاست. در این مقاله، طراحی شبکه توزیع به دو حوزه اصلی ساختار استراتژیک شبکه توزیع و سیاستهای مدیریت توزیع طبقهبندیشده و تأثیر متغیرهای کلیدی توزیع بر طراحی شبکه توزیع مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل رابطه بین عوامل مؤثر در طراحی شبکه توزیع (DND) در شرکتهای پخش در صنعت مواد غذایی انجام شدهاست. در این مقاله، طراحی شبکه توزیع به دو حوزه اصلی ساختار استراتژیک شبکه توزیع و سیاستهای مدیریت توزیع طبقهبندیشده و تأثیر متغیرهای کلیدی توزیع بر طراحی شبکه توزیع مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی، اکتشافی است و از روش تحقیق کمی استفاده کرده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه 54 شرکت پخش سراسری در صنعت مواد غذایی در ایران است و با استفاده از روش تمامشماری، پرسشنامهای برای تمامی مدیران عامل و مدیران بازاریابی آن شرکتها (108 نفر) ارسال شد. در مجموع 92 نفر پرسشنامههای ارسالی را تکمیل کردند که با توجه به معیارهای تعیین شده تنها 81 پرسشنامه قابل استفاده بود، که این میزان استاندارد فرمول کوکران را نیز پوشش میدهد. از روش حداقل مربعات جزئی (PLS) به منظور تحلیل دادهها استفاده شد و نتایج حاکی از این بود که ویژگیهای محصول، الزامات خدمات، ویژگیهای تقاضا، ویژگیهای عرضه و متغیرهای اقتصادی متغیرهای کلیدی هستند که بر طراحی شبکه توزیع تأثیر میگذارد. با توجه به کمبود پژوهشهای انجام شده در مورد طراحی شبکه توزیع و بررسی عوامل مؤثر بر شکلدهی ساختار و سیاستهای استراتژیک توزیع درکشور، میتوان ادعا کرد این مقاله بینش ارزشمندی را برای دانشگاهیان و متخصصان فراهم میکند زیرا در آن مدلی از مؤلفههای مختلف طراحی شبکه توزیع، تصمیمهای مربوط به طراحی شبکه توزیع و تحلیل عوامل اصلی تأثیرگذار بر ساختار شبکه توزیع ارائه شده است.